De tre hotellen som ingår i detta miljöledningssystem är i sin tur delar av en större verksamhet. Denna miljöberättelse berör endast hotelldelarna. Med hotell menas gästrum, konferensrum, bastu, gym, korridorer samt frukostmatsalen. Alla tre hotellen ingår under kedjan BWH Hotels som i sin tur ställer höga krav på hotellen vad gäller såväl miljö, som kvalitet och rutiner. Hotellen har, i och med sitt medlemskap i BWH Hotel, en skyldighet att följa den Uppförandekod som är upprättad av kedjan. Efterföljande av denna kod följs upp av kedjans kvalitetskontrollanter minst en gång per år.
2023 var första året som vi började att arbeta med Svensk Miljöbas för vårt miljöarbete. Vi har tillsatt en miljöansvarig som har en naturlig koppling till alla tre hotellen i sin roll som fastighetsskötare. Tillsammans med varje hotells verksamhetsansvarig säkerställer vi att alla tre enheter följer uppsatta rutiner samt driver frågor framåt vad gäller förbättringar och förändringar.
Betydande miljöaspekter
Vi arbetar löpande med att minska vår miljöpåverkan och har gjort en miljöutredning som visar att de viktigaste faktorerna, och som vi ser att vi har möjlighet att direkt påverka, är matsvinn, kemikalieanvändning och elförbrukning. Vi har satt tre huvudmål och aktiviteter för att uppnå dessa mål. En stor del av den utförda miljöutredningen har visat att vi kan bli bättre på att samla in data för att kunna sätta bättre KPI:er, och genom att vi nu tillsätter rutiner och mallar för detta betyder det att vi kommer att få en bättre överblick.
Då hotellen är en del av en större organisation är vissa delar svårare att bryta ut (som vattenförbrukning, elanvändning och avfallsmängd), och vi har ibland varit tvungna att använda schabloner för att räkna ut hotellets/hotellens faktiska miljöpåverkan. I ett längre perspektiv kommer vi att se över möjligheterna att utöka vårt miljöledningssystem till att omfatta alla delar av vår verksamhet.
Genomförda förbättringar
Vi har under de senaste 2 åren genomfört flera miljöförbättrande åtgärder som exempelvis effektivisering av avfallssortering. Under 2022 installerade vi kompressorer för kartong och papp på alla tre enheterna vilket har minskat volymen väsentligt och det i sin tur leder till minskat antal hämtningar och minskade transporter. Vår förhoppning under 2024 är att kommunen erbjuder fler möjligheter till att ta emot fler typer av fraktioner av avfall (plast, glas, metall etc) där de idag har begränsade möjligheter. Det restavfall som vi producerar går till fjärrvärmeverket för att bli biogas.
Vi har även installerat laddstolpar för våra gästers elbilar samt infört flera rutiner i köket för att minska matsvinnet.
Vidare ser vi till att LED-belysning installeras varefter något måste bytas ut och via vår inköpspolicy säkerställer vi att när nya elprodukter måste in så väljer vi i första hand energisnåla produkter. Vi har bytt ut de äldsta frysarna (och har satt upp planer för att fortsätta byta ut de övriga kylarna etc), tagit bort pappershanddukar på gästtoaletter samt installerat timer på bastun. För att säkerställa rätt dosering av tvättmedel och skurmedel har vi även köpt in och installerat doseringspumpar.
Framtida fokus
Vårt fokus under 2024, utöver de miljömål vi satt upp, kommer att ligga på att säkerställa att alla rutiner är likadana på alla hotell, samt att rutinerna och de uppsatta aktiviteterna är kommunicerade och efterlevs av all personal. Vi har bra intern kommunikation redan idag där vi har tagit hjälp av chat-grupper på plattformen Messenger och dessa kommer vi att börja använda än mer för att skapa diskussion runt olika miljöåtgärder.