Miljöpolicy 2024

Best Western Ljungby, Sure Hotel by Best Western Hotel Lagan, Best Western Hotel Vidöstern i Värnamo är alla delar av BWH Hotels och följer den miljöpolicy som är upprättad för alla medlemshotell.  



Utgångspunkt

Vi bedriver verksamhet och är skyldiga att utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått som krävs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller handlingen medför skada för miljön eller människors hälsa.  



Styrning och Miljöledningssystem

Vi stödjer försiktighetsprincipen vad gäller miljörisker samt i bedömningar av eventuella skador eller olägenheter för miljön eller människors hälsa. Vi uppmuntrar utveckling av miljövänlig teknik.  



Vi stödjer omställningen till ett koldioxidnålt samhälle och har en holistisk syn på miljöfrågor där miljö och mänsklig välfärd är i symbios.  



Vi har ett utnämnt miljöombud som rapporterar till VD på BWH Hotels. Vi har möten om hur vi kan förbättra vårt miljöarbete 2 ggr per år med en fast agenda:



Agenda Miljömöte

●       Mötets öppnande

●       Föregående protokoll

●       Uppföljning av miljömål och aktiviteter

●       Nya förslag - diskussion

●       Genomgång av handlingsplan och aktiviteter

●       Nästa möte



Utbildning personal

Information och utbildning - 2 ggr om året möte om miljö. Utbildning sker via BWH Hotels och de utbildningar som ställs till förfogande av upphandlade leverantörerna för främst kökspersonal och städpersonal. Som en del i kedjan BWH Hotels sker uppföljning av vår miljömärkning/diplomering minst 1 ggr per år av vår kvalitetsavdelning.  



Vi arbetar aktivt i samarbete med BWH Hotels inom följande områden:



Minskad åtgång av energi och växthusgasutsläpp  

●       Övergång till el från förnybara energikällor.

●       Tids- eller behovsstyrd belysning i största möjliga mån.

●       Närvarostyrd belysning inomhus där det är praktiskt möjligt.

●       Byte till lågenergilampor där det är möjligt och praktiskt görbart.

●       Tids- eller behovsstyrda bastuaggregat.  



Minskad åtgång av vatten

●       Kedjans program ”häng upp handduken” minskar behovet av tvätt.

●       Städprogram av Best Westerns kvalitetsavdelning finns om hur man städar utan vatten och kemikalier.

●       Kampanj för att inte städa rummet varje dag minskar också vattenförbrukning.

●       Byte till snålspolande toaletter.

●       Byte till snålspolande kranar i handfat och duschar.

●       Enhandsgrepp på kranar och duschar. 



Färre material och minskat avfall

●       Inga engångsartiklar eller plastflaskor för vatten.

●       Dispensers för tvål och schampo istället för engångsartiklar.

●       Sortering av allt kontorsmaterial som exempelvis tonerkassetter och papper.

●       Sortering i avsedda kärl på rum och i möteslokaler även av gästerna själva.

●       Källsortering i minst fyra fraktioner. Där kommunen inte erbjuder detta arbetar vi aktivt för att påverka till förbättring.

●       Källsortering av farligt avfall som exempelvis färg, elektronik, batterier enligt myndigheternas anvisningar.

●       Genom kedjans frukostkoncept, Best Breakfast, jobbar vi med skyltmaterial för att minska matsvinnet.  



Ansvar och efterlevnad

Ytterst ansvarig för denna miljöpolicy är VD. Miljöfrågan är en stående punkt på våra medarbetarsamtal samt personalmöten där personal uppmuntras till att utveckla vårt miljöarbete. Att inte följa policyn kan få konsekvensen att personen blir avstängd från sitt arbete.

BWH(SM) hotels are independently owned and operated. ©2024 Best Western International, Inc.
Integritets och Cookie policy
Vi värnar om din integritet och för oss är det viktigt att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.
Vår hemsida använder cookies dels för att optimera hemsidans funktion och dels för att kunna läsa statistik. Genom att du besöker och använder vår hemsida eller dess tjänster förstår du och accepterar hur vi hanterar dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy.